Vol. 12 No. 1 (1997)
Research Articles

Crossing Boundaries: Making Global Distance Education a Reality

A. W. (Tony) Bates
The University of British Columbia
Jose Gpe. Escamilla de los Santos
Monterrey Institute of Technology (ITESM)

Published 2007-09-09

How to Cite

Bates, A. W. (Tony), & Gpe. Escamilla de los Santos, J. (2007). Crossing Boundaries: Making Global Distance Education a Reality. International Journal of E-Learning & Distance Education Revue Internationale Du E-Learning Et La Formation à Distance, 12(1), 49–66. Retrieved from https://www.ijede.ca/index.php/jde/article/view/263

Abstract

New computer and telecommunications technologies offer the possibility of global access to education. In theory, these new technologies should allow potential learners to access any course they want, at any time, from anywhere in the world. Perhaps most important of all, through widening choice, the new interactive technologies could empower individual learners on a global basis by making education more focused on their needs rather than those of the local providers of education. That is the promise. But what is the reality? The reality is that inter-national information-technology based distance education depends on developing curriculum that is relevant to learners wherever they happen to reside. It depends on well-developed information technology infrastructures whatever the location of the students. It depends on developing curricula that transcend local cultural and language barriers. And it depends on providing high quality learner support services wherever the learner happens to be. These are challenging requirements, and there are few, if any, guidelines or precedents to follow. It is a challenge that the University of British Columbia (UBC) and the Monterrey Institute of Technology set out to meet in 1997 when they signed a collaborative agreement to develop a set of five courses in the area of technology-based distributed learning. This is an account of how this challenge has been met. Les nouvelles technologies d'informatique et de télécommunications offrent la possibilité d'un accès global à l'éducation. En théorie, ces technologies devraient faciliter aux apprenants potentiels l'accès aux cours de leur choix à tout moment, à partir de n'importe quel endroit au monde. Plus important encore, la variété sans cesse croissante de contenus offerts par les technologies interactives pourrait avoir un effet d'empour-voiement sur les apprenants à l'échelle globale : l'éducation serait ainsi mieux adaptée aux besoins de ces derniers, plutôt qu'aux besoins des établissements locaux d'éducation. Telle est la promesse. Qu'en est-il de la réalité ? À ce jour, les programmes internationaux d'éducation à distance fondés sur les technologies de l'information, reposent largement sur l'élaboration de cursus qui soient pertinents aux apprenants, peu importe où ils habitent. Une infrastructure technologique bien développée et accessible aux étudiants de même que le développement de cursus qui transcendent les barrières culturelles et linguistiques apparaissent également comme des impératifs. Enfin, cette forme d'éducation nécessite que l'apprenant ait accès à des services de soutien de haute qualité, peu importe où il se trouve. Ces conditions sont exigeantes et il n'y a que très peu d'exemples à partir desquels s'inspirer en cette matière. Il s'agit d'un défi que l'University of British Columbia (UBC) et le Monterrey Institute of Technology ont entrepris de relever en 1997, en signant une entente de collaboration portant sur le développement d'une série de cinq cours dans le domaine de l'éducation à distance basée sur les technologies. Le défi a été relevé. En voici le compte-rendu.