Vol. 12 No. 1 (1997)
Research Articles

Facilitating Reflection through Interactive Journal Writing in an Online Graduate Course: A Qualitative Study

Mary Anne Andrusyszyn
University of Western Ontario
Lynn Davie
University of Toronto

Published 2007-09-11

How to Cite

Andrusyszyn, M. A., & Davie, L. (2007). Facilitating Reflection through Interactive Journal Writing in an Online Graduate Course: A Qualitative Study. International Journal of E-Learning & Distance Education Revue Internationale Du E-Learning Et La Formation à Distance, 12(1), 103–126. Retrieved from https://www.ijede.ca/index.php/jde/article/view/266

Abstract

The purpose of this qualitative study was to examine the reflections of students who engaged in interactive reflective journal writing with a course instructor. This strategy was purposefully integrated into the design of a graduate level computer-mediated course. Five students and one instructor volunteered to participate. This study was part of a larger project on facilitating reflection in computer-mediated learning environments. The data set consisted of electronic transcripts of online journal interactions and online interviews with participants upon completion of their courses. Three themes were evident in the interactive journals: reflection as a personal process, as synthesis, and as a dialogical process. Data analysis, using elements of Glaser and Strauss's (1967) grounded theory approach, was supported with the use of a qualitative software program called Q.S.R. NUD.IST. The findings suggest that the process of reflection may be actively facilitated through interactive journal writing. The personal learning process stimulated through dialogue with oneself or with one's instructor over time arises from the cognitive and affective synthesis of shared thoughts and the meanings ascribed to these thoughts. Journal strategies have successfully been applied in traditional learning environments and should be carefully considered in computer-mediated arenas. Le but de cette étude qualitative était d'examiner les réflexions exprimées par des étudiants inscrits à un cours interactif d'écriture réflexive de journal avec un instructeur. Cette stratégie fut intentionnellement intégrée au design d'un cours offert par ordinateur au niveau de la maîtrise. Cinq étudiants et un instructeur ont volontairement accepté de participer. Cette étude faisait partie d'un projet plus grand qui portait sur la facilitation de la réflexion dans des environnements d'apprentissage par ordinateur. L'ensemble des données recueillies a consisté en des transcriptions électroniques d'interactions en-ligne inscrites au journal de même qu'en des entrevues en-ligne avec les participants une fois leurs cours complétés. Trois thèmes sont clairement ressortis des journaux interactifs: la réflexion comme processus personnel, comme synthèse ainsi que comme processus dialogique. L'analyse de données, empruntant des éléments à la théorie des assises (grounded theory) de Glaser and Strauss (1967), fut appuyée du logiciel d'analyse qualitative Q.S.R. NUD.IST. Les résultats indiquent que le processus de réflexion peut être activement facilité par l'écriture interactive de journal. Le processus d'apprentissage personnel stimulé par le dialogue avec soi-même ou avec son instructeur, émerge de la synthèse cognitive et affective d'idées partagées de même que des significations qui sont associées à ces pensées. Des stratégies de journal ont été appliquées avec succès dans des environnements d'apprentissage traditionnels et devraient être soigneusement prises en considération dans des contextes où l'ordinateur est utilisé comme intermédiaire.