Vol. 1 No. 1 (1986)
Research Articles

Educational Applications of Computer Conferencing

Linda Harasim
Bio

Abstract

Such notions as "on-line education" and the "electronic schoolhouse" are gaining public attention and interest. Nevertheless a great deal remains to be learned before the promise, as welcome as it may be, can become a reality. Although the technology for establishing electronic linkages between the home, the workplace, and the educational institution is available, knowledge of how to successfully design and operationalize such a learning environment is only beginning to be accumulated. Before devoting the enormous amounts of human and material resources necessary to implement such a system on any significant scale, pilot studies which generate data to inform the practice are critical. This paper, by reporting the results of an innovative pilot project to establish computer learning networks, aims to contribute toward developing a base of knowledge which can inform future activities in electronic learning. Abstract Une nouvelle conception de l'enseignement, "I'enseignement électronique," suscite de plus en plus d'attention et d'intérêt. Il reste néanmoins beaucoup è apprendre avant que ses promesses, aussi seduisantes soient-elles, ne deviennent des réalités. Bien qu'il soit dès maintenant technologiquement possible d'établir des liens électroniques entre le foyer, le lieu de travail et les institutions d'enseignement, la connaissance des moyens pour mettre en place et exploiter avec succès un tel environnement d'apprentissage en est encore àses débuts. Avant d'investir les sommes considérables de ressources humaines et matérielles nécessaires à l'élaboration de projets d'envergure suffisamment grande pour être significatifs, il serait souhaible de mener quelques études pilotes pouvant fournir des renseignement pratiques et pertinents. Cet exposé, donnant un compte-rendu des résultats obtenus par un projet innovateur d'é tablissement de réseaux d'enseignement par ordinateur, a pour but de contri buer au développement d'une base de connaissances susceptibles de servir aux progres de l'enseignement el éctronique.