Vol. 24 No. 1 (2010)
Research Articles

Harnessing the Power of Technologies to Manage Collaborative E-learning projects in Dispersed Environments

Maree Veroncia Gosper
Macquarie University
Bio
Margot Anne McNeill
Macquarie University
Bio
Karen Woo
Macquarie Unniversity
Bio

Published 2010-03-13

Keywords

  • educational technology,
  • project management

How to Cite

Gosper, M. V., McNeill, M. A., & Woo, K. (2010). Harnessing the Power of Technologies to Manage Collaborative E-learning projects in Dispersed Environments. International Journal of E-Learning & Distance Education Revue Internationale Du E-Learning Et La Formation à Distance, 24(1), 167–186. Retrieved from https://www.ijede.ca/index.php/jde/article/view/642

Abstract

‘The impact of web-based lecture technologies on current and future practice in learning and teaching’ was a collaborative project across four Australian universities, funded by the Australian Learning and Teaching Council (ALTC). The project was both exploratory and developmental in nature and according to the project’s external evaluator, was successful in achieving its aims to explore how the technologies are integrated into the curriculum to support learning and teaching in different context; and the educational implications of their use for the design of curricula, teaching, learning and academic policies and practices including professional development The targeted end users were teachers, researchers and developers in the higher education sector. Key deliverables were a report on issues and implications, research papers and a set of guidelines for staff and students in the use of these technologies to enhance learning and teaching. A particular feature of the project design was the embedding of strategies to enable capacity building across the sector through the ongoing dissemination of findings to stakeholders throughout the life of the project, not just at the end. Key to the development and management of the project was the use of a range of technologies to engage the range of stakeholders and manage day-to-day operations in a dispersed environment. This paper draws on elements of existing project management frameworks to discuss the critical factors contributing to the project’s success. Challenges threatening the success of the project are also examined along with suggestions for other collaborative projects being developed in dispersed environments. Résumé « The impact of web-based lecture technologies on current and future practice in learning and teaching » était un projet en collaboration qui regroupait quatre universités australiennes et était financé par le Australian Learning and Teaching Council (ALTC). Le projet était à la fois de nature exploratoire et développementale et selon l’évaluateur externe du projet, a réussi à atteindre son objectif d’explorer comment les technologies sont intégrées au curriculum pour soutenir l’apprentissage et l’enseignement dans des contextes différents; et les implications éducationnelles de leur utilisation pour la conception de curricula, l’enseignement, l’apprentissage et de politiques et de pratiques académiques incluant le développement professionnel. Les usagers cibles étaient les professeurs, les chercheurs et les développeurs dans le secteur de l’éducation supérieure. Les livrables clé étaient un rapport sur les questions soulevées et les implications, des articles de recherche et une série de lignes directrices pour le personnel et les étudiants sur l’utilisation de ces technologies pour améliorer l’apprentissage et l’enseignement. Un aspect particulier du concept du projet était l’enchâssement de stratégies pour permettre l’accroissement des capacités à travers le secteur par le biais de la diffusion continue de résultats aux parties prenantes pendant le cours d’un projet, et non seulement à la fin. L’utilisation d’une gamme de technologies pour impliquer l’éventail des parties prenantes et pour gérer les opérations quotidiennes dans un environnement dispersé a été fondamental au développement et à la gestion du projet. Cet article s’appuie sur des éléments de cadres de référence en matière de gestion de projet pour discuter des facteurs critiques contribuant à la réussite du projet. Les défis menaçant le succès du projet sont également étudiés, de même que les suggestions pour d’autres projets en collaboration en voie de développement dans des milieux dispersés.