Vol. 26 No. 2 (2012)
Research Articles

A Mixed-methods Systematic Review of Online versus Face-to-face Problem-based Learning

Brian Jurewitsch
University of Toronto

Published 2012-08-07

Keywords

  • distance education,
  • online learning,
  • e-learning,
  • problem-based learning

How to Cite

Jurewitsch, B. (2012). A Mixed-methods Systematic Review of Online versus Face-to-face Problem-based Learning. International Journal of E-Learning & Distance Education Revue Internationale Du E-Learning Et La Formation à Distance, 26(2). Retrieved from https://www.ijede.ca/index.php/jde/article/view/787

Abstract

Problem-based learning (PBL) is an instructional strategy that is poised for widespread application in the current, growing, online digital learning environment. While enjoying a track-record of being a defensible strategy in face-to-face learning settings, the research evidence is not clear regarding PBL in online environments. A review of literature revealed that there are few research studies comparing online PBL (oPBL) to face-to-face PBL, and of these, findings have been mixed. This study is a systematic review of the existing research literature comparing oPBL to face-to-face PBL. The study’s aim is to: 1. Detect the presence and magnitude of the effectiveness of oPBL; 2. Uncover and identify the factors which contribute or explain the effectiveness of oPBL. This review used a mixed methods strategy, combining a meta-analysis with a qualitative analysis of the studies that met inclusion criteria. An overall effect size was found to be slightly in favour of oPBL in terms of student performance outcomes. The qualitative analysis revealed relationships between established concepts of learning. The observations in this systematic review help reduce uncertainty about the robustness of PBL as in instructional strategy delivered in the online environment. Résumé L’apprentissage par problèmes (APP), aussi dénommé apprentissage par résolution de problèmes (ARP), est une stratégie pédagogique qui est appelée à se répandre dans l’environnement actuel et toujours croissant de l’apprentissage en ligne. Alors que les évaluations antérieures démontrent que cette stratégie est défendable dans les situations d’apprentissage en face à face, les résultats d’études scientifiques ne sont pas clairs en ce qui a trait à l’APP dans les environnements en ligne. Une revue de la littérature a révélé qu’il y a peu d’études qui comparent l’APP en ligne (eAPP) à l’APP en face à face (APP) et que celles qui ont été réalisées arrivent à des résultats mitigés. La présente étude est une revue systématique de la littérature scientifique comparant l’eAPP à l’APP en face à face. Les objectifs de l’étude sont de : Déceler la présence et l’ampleur de l’efficacité de l’eAPP; Découvrir et identifier les facteurs qui contribuent ou qui expliquent l’efficacité de l’eAPP. Pour réaliser cette revue, nous avons eu recours à une stratégie de méthodes mixtes, combinant une méta-analyse et une analyse qualitative des études qui satisfaisaient aux critères d’inclusion. Nous avons observé, dans l’ensemble, que l’ampleur de l’effet penchait légèrement en faveur de l’eAPP au niveau des résultats de la performance des élèves. L’analyse qualitative a révélé des liens entre les concepts d’apprentissage bien établis. Les remarques formulées dans cette revue systématique aident à réduire l’incertitude au niveau de la robustesse de l’APP en tant que stratégie pédagogique utilisée dans un environnement en ligne.