Vol. 20 No. 1 (2005)
Research Articles

Building and Maintaining Community in Cohort-Based Online Learning

Dianne Conrad
Athabasca University
Published July 25, 2005
Keywords
  • online community,
  • online learning

Abstract

In a multi-year study of a group of learners engaged in online graduate study, I explored the development of learners’ sense of community using a variety of data-gathering instruments. An initial questionnaire established learners’ pre-program perceptions of online learning and the notion of community; subsequent questionnaires, interviews, and a focus group monitored developments in learners’ relationships with each other and in their sense of community. The longitudinal nature of this study afforded a rich and sustained investigation into the nature of community as it was experienced by one group of learners. Findings revealed that learners’ perceptions of community and online learning shifted away from technical considerations and toward affective considerations; that learners took responsibility, and credit, for the creation and maintenance of their sense of community; and that the existence of robust community did not deflect learners from valuing face-to-face contact with cohort members. Dans une étude pluriannuelle d’un groupe d’étudiants engagés dans des études de troisième cycle en ligne, j’ai exploré le développement du sens de la communauté des étudiants, en utilisant une variété d’instruments de cueillette de données. Le questionnaire initial a établi les perceptions préprogramme de l’apprentissage en ligne et la notion de communauté. Des questionnaires et interviews subséquents, ainsi qu’un groupe de discussion, ont examiné les développements dans les relations des étudiants entre eux et dans leur sens communautaire. La nature longitudinale de cette étude a résulté en une enquete riche et soutenue de la nature de la communauté, telle qu’expérimentée par un groupe d’étudiants. Les découvertes ont révélé que les perceptions des étudiants de la communauté et de l’apprentissage en ligne se sont éloignées des considérations techniques et vers les considérations affectives; que les étudiants ont accepté des responsabilités, et ont été crédités de la création et du maintien de leur sens communautaire, et que l’existence de communautés robustes n’empechait pas les étudiants de donner une valeur au contact direct avec les membres de la cohorte.