Vol. 19 No. 1 (2004)
Research Articles

Use of Instructional Dialogue by University Students in a Distance Education Chemistry Course

Paul Gorsky
Open University of Israel
Avner Caspi
Open University of Israel
Inbal Tuvi-Arad
Open University of Israel

Published 2005-02-05

Keywords

  • online learning,
  • dialogue,
  • instructional design

How to Cite

Gorsky, P., Caspi, A., & Tuvi-Arad, I. (2005). Use of Instructional Dialogue by University Students in a Distance Education Chemistry Course. International Journal of E-Learning & Distance Education Revue Internationale Du E-Learning Et La Formation à Distance, 19(1). Retrieved from https://www.ijede.ca/index.php/jde/article/view/102

Abstract

A distance education system may be viewed in terms of intrapersonal and interpersonal instructional dialogues that mediate the learning and instructional resources that enable such dialogues. Instructional resources include self-instruction texts, tutorial sessions, instructor availability, Web sites, and more. This study investigated the kinds of dialogues engaged in by Open University students and the kinds of resources they used while studying an intermediate-level chemistry course. Research objectives were to document (a) what study strategies if any, involving which resources and dialogues, were generally used by students; (b) what dialogue types, enabled through which resources, were specifically used by students to overcome conceptual difficulties; and (c) how the use of resources and dialogues in the chemistry course compared with students’ experiences in other science courses. It was found that all students initially chose individual study characterized by intrapersonal dialogue. Only when individual study failed did students opt for interpersonal dialogue. This finding conflicts with the assumed importance often ascribed to interpersonal dialogue by some distance education theorists. Un système d’éducation à distance peut être vu en termes de dialogues pédagogi- ques intrapersonnels et interpersonnels qui servent d’intermédiaires entre l’apprentissage et les ressources pédagogiques qui rendent possibles de tels dialogues. Les ressources pédagogiques incluent les textes d’autoapprentissage, les sessions de tutorat, la disponibilité du professeur, les sites Web, etc. L’étude a examiné, dans le cadre d’un cours de chimie de niveau intermédiaire dans une université par correspondance, les types de dialogue qu’engagent les étudiants et le type de ressources qu’ils utilisent. Les objectifs de l’étude étaient de documenter (a) quelles stratégies d’apprentissage, si existantes, impliquant quelles ressources et quels dialogues, étaient généralement utilisées par les étudiants, (b) quels types de dialogues, rendus possibles par le bais de quelles ressources, étaient spécifiquement utilisés par les étudiants pour surmonter les difficultés conceptuelles, et (c) comment l’utilisation de ressources et de dialogues dans le cours de chimie pouvait-elle se comparer avec les expériences des étudiants d’autres cours de science. Les résultats ont montré que tous les étudiants avaient initialement choisi l’apprentissage individuel caractérisé par le dialogue intrapersonnel. Les étudiants ont opté pour le dialogue interpersonnel seulement quand l’apprentissage individuel n’avait pas réussi. Ce résultat de recherche entre en conflit avec les idées de certains théoriciens en éduction à distance qui, souvent, attribuent de l’importance au dialogue interpersonnel.