Vol. 15 No. 1 (2000)
Research Articles

The Learning Needs And Experiences Of Women Using Print-based And CD-ROM Technology In Nursing Distance Education

Angela Gillis
St. Francis Xavier University
Winston Jackson
St. Francis Xavier University
Angus Braid
St. Francis Xavier University
Patsy MacDonald
St. Francis Xavier University
Margie Ann MacQuarrie
St. Francis Xavier University

Published 2007-08-10

Keywords

  • nursing education,
  • learner needs,
  • adult learning,
  • media selection

How to Cite

Gillis, A., Jackson, W., Braid, A., MacDonald, P., & MacQuarrie, M. A. (2007). The Learning Needs And Experiences Of Women Using Print-based And CD-ROM Technology In Nursing Distance Education. International Journal of E-Learning & Distance Education Revue Internationale Du E-Learning Et La Formation à Distance, 15(1), 1–20. Retrieved from https://www.ijede.ca/index.php/jde/article/view/158

Abstract

This article describes women's experiences using print-based and multimedia CD-ROM technology to deliver a nursing course to registered nurses from communities across Nova Scotia enrolled in a distance education BScN program. Five focus group interviews (3 CD-ROM groups and 2 print-based groups) were conducted to identify the learning needs, concerns, and experiences of women as working nurses related to these approaches. Participants' descriptions of their experiences as adult distant learners using print-based and CD-ROM technology to learn nursing provide rich data that can help shape course delivery and development policies. Six major themes emerge as descriptive of the women's experiences. The study outlines six principles to guide the selection and use of media in distance education and recommends the integration of CD-ROM and print-based technologies together as an effective delivery strategy rather than exclusively one or the other. Cet article décrit les expériences de femmes qui utilisent une technologie combinant l'imprimé et le CD-ROM multimédia, dans un cours destiné à des infirmières professionnelles. Ces femmes, provenant de communautés de la Nouvelle-Écosse, sont inscrites à un programme de baccalauréat à distance en sciences infirmières. Cinq entrevues menées lors de groupes de discussion (CD-ROM : 3 groupes; imprimé : 2 groupes) ont permis d'identifier les besoins, les intérêts et les expériences de ces infirmières en exercice, relativement à ces approches. Les descriptions fournies par les participantes à propos de leurs expériences d'adultes étudiant à distance et utilisant l'imprimé et le CD-ROM pour étudier en sciences infirmières comportent une richesse d'informations susceptibles d'orienter les politiques de diffusion et de développement de cours. La description des expériences de ces femmes fait émerger six thèmes d'intérêt. L'étude souligne six principes pour guider la sélection et l'utilisation des médias en formation à distance et recommande d'intégrer à la fois les technologies s'appuyant sur le CD-ROM et sur l'imprimé comme stratégie efficace de diffusion, plutôt que d'utiliser l'un ou l'autre exclusivement.