Vol. 15 No. 2 (2000)
Research Articles

Interactive Radio Counseling in Indira Gandhi National Open University : A Study

Sohanvir Chaudhary
he School of Education, IGNOU
Kiron Bansal
IGNOU

Published 2007-08-10

Keywords

  • radio,
  • counselling,
  • learner support

How to Cite

Chaudhary, S., & Bansal, K. (2007). Interactive Radio Counseling in Indira Gandhi National Open University : A Study. International Journal of E-Learning & Distance Education Revue Internationale Du E-Learning Et La Formation à Distance, 15(2), 37–51. Retrieved from https://www.ijede.ca/index.php/jde/article/view/163

Abstract

The article explains that interactive radio is an effective tool for open and distance learning provided it is planned, designed, implemented, and monitored systematically. The study reveals the need for setting an environment for effective learning through the audio medium, adequate advanced publicity, and providing learners control of their learning. The quality and relevance of the questions, not merely the number, are considered important for effective use of interactive radio counseling (IRC). The need to define the objectives clearly and to specify strategies to achieve the objectives is stressed. Training of those who design, present, and share information through the audio medium is crucial to the success of IRC. In addition to interaction with resource persons, the study calls for encouraging and directing interactivity among learners. The need to develop new learning techniques other than from print or teacher-based learning and systematic monitoring and evaluation of each element of IRC constitute other suggestions in the article. Cet article explique que la radio interactive est un outil efficace pour l'enseignement à distance, et l'éducation ouverte, à condition qu'il soit planifié, conçu, implanté et supervisé systématiquement. Cette recherche révèle le besoin de développer un environnement pour un apprentissage efficace par l'audio, ainsi que le besoin d'une publicité préalable adéquate et également le besoin de fournir aux apprenants un contrôle sur leurs apprentissages. La qualité et la pertinence des questions, et non pas leur quantité, sont les considérations importantes pour une utilisation efficace de la consultation interactive radiophonique (CIR). Le besoin de définir clairement les objectifs et de spécifier les stratégies pour atteindre les objectifs sont soulignés. La formation de ceux qui font la conception, qui présentent et partagent l'information grâce à ce médium audio est crucial pour le succès de la CIR. En plus de l'interaction avec les personnes ressources, l'étude montre qu'il faut encourager et supporter l'interactivité entre les apprenants. Le besoin de développer de nouvelles formes d'apprentissage, autres que l'imprimé ou le cours magistral, ainsi que le monitorat systématique et l'évaluation de chaque élément de la CIR font parti des suggestions faites dans cet article.