Vol. 16 No. 1 (2001)
Research Articles

Help-seeking Strategies Used By High-achieving And Low-achieving Distance Education Students

Margaret Taplin
Open University of Hong Kong.
Jessie Yum
Open University of Hong Kong
Olugbemiro Jegede
Open University of Hong Kong
Rocky Y.K. Fan
Open University of Hong Kong
May S.C. Chan
Open University of Hong Kong

Published 2007-08-10

Keywords

  • help seeking,
  • learner support

How to Cite

Taplin, M., Yum, J., Jegede, O., Fan, R. Y., & Chan, M. S. (2007). Help-seeking Strategies Used By High-achieving And Low-achieving Distance Education Students. International Journal of E-Learning & Distance Education Revue Internationale Du E-Learning Et La Formation à Distance, 16(1), 56–69. Retrieved from https://www.ijede.ca/index.php/jde/article/view/173

Abstract

Effective help-seeking is an important strategy that is fundamental to successful learning whenever the student's knowledge or comprehension is insufficient to enable independent resolution of a problem. Nevertheless, it is often regarded with negative connotations. For distance education students, help-seeking takes place in a different context than for students in conventional education. This is characterized by limited face-to-face contact, little interaction between students, and often isolated learning. Consequently, if distance educators are to help students to make the most effective use of help-seeking strategies, it is first important to understand the nature of help-seeking among these students. This article describes a study that compared the help-seeking strategies used by students identified as high achievers in courses at the Open University of Hong Kong (OUHK) and groups identified as low achievers in an attempt to uncover any insights about successful help-seeking strategies that can be used by distance education students, specifically those in a predominantly Chinese culture. Data were collected by questionnaires completed by 712 students and telephone interviews with a subsample of 32. Although there were similarities between the two groups in help-seeking for academic difficulties, there was a tendency for more of the high-achieving students to seek help for personal difficulties relating to their courses. Several help-seeking strategies were identified. Une demande d'aide efficace est une importante stratégie qui est fondamentale au succès de l'apprentissage quand les connaissances ou la compréhension de l'étudiant est insuffisante pour permettre de façon indépendante la résolution d'un problème. Néanmoins, cette action est souvent chargée de connotations négatives. Pour des étudiants d'éducation à distance, la demande d'aide prend place dans un contexte différent de celui des étudiants en éducation conventionnelle. L'éducation à distance est caractérisée par des contacts face-à-face limités, peu d'interactions entre les étudiants et souvent un apprentissage isolé. Conséquemment, si les éducateurs à distance doivent aider les étudiants à faire un usage des plus efficaces des stratégies de demande d'aide, il est d'abord important de comprendre la nature de ces demandes d'aide chez les étudiants. Cet article décrit une étude qui a comparé les stratégies de demande d'aide utilisées par des étudiants identifiés comme étant d'un niveau de performance élevé dans des cours à la Open University of Hong Kong (OUHK) avec des groupes, de cette même université, identifiés comme ayant un bas niveau de performance. Elle a pour but de découvrir les concepts sous-jacents des stratégies efficaces de demande d'aide connaissant du succès et pouvant être utilisées par les étudiants d'éducation à distance, plus particulièrement ceux faisant partie d'une culture chinoise prédominante. Les données ont été recueillies par l'entremise de questionnaires complétés par 712 étudiants et des entrevues téléphoniques avec un sous-échantillon de 32 personnes. Bien qu'il y avait des similarités entre les deux groupes dans leur demande d'aide pour répondre à des difficultés scolaires, la tendance était que plus d'étudiants de niveau de performance élevé avaient recours à la demande d'aide pour les difficultés personnelles relatives aux cours. Plusieurs stratégies de demande d'aide ont été identifiées.