Published
August 11, 2008
Copyright Notice
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Abstract
Le présent article tente de décrire la représentation que se font les tuteurs en enseignement à distance d'un étudiant autonome, et de leur rôle dans le développement éventuel de cette autonomie.
L'article suggère d'abord un modèle de l'étudiant autonome issu de la psychologie cognitive, et plus précisément du concept de métacognition. Les déclarations de tuteurs et de tutrices en enseignement à distance sont analysées en regard dudit concept et reflètent que les répondants se font une représentation assez claire de ce qu'est un apprenant autonome. L'autonomie de l'étudiant est présente dans leur discours et fait l'objet d'une préoccupation chez chacun. Par ailleurs, les répondants ne perçoivent pas bien quel pourrait être leur rôle dans le maintien ou le développement de l'autonomie de l'étudiant à distance.
Tout en ne visant pas la généralisation à l'ensemble des tuteurs en enseignement à distance, cette recherche a permis de déceler chez-eux un besoin de formation à l'intervention de type métacognitif.
This article describes distance education tutors' perceptions of the autonomous student and the role tutors could play in developing autonomy. A model of the autonomous student is presented that draws on cognitive psychology and, more specifically, on the concept of metacognition. This framework is then used to analyze tutor statements. The analysis reveals that tutors have a fairly clear understanding of what constitutes the autonomous learner and, although they are concerned about student autonomy, tutors question the extent to which they can assist students to develop or maintain an autonomous approach to learning. This research may not apply to all distance education tutors, but it does indicate that tutors would benefit from training in metacognitive interventions.