Vol. 17 No. 3 (2002)
Research Articles

Telelearning: Distance and telos

Keywords

  • virtual community,
  • ICT,
  • professional development

How to Cite

Laferrière, T. (2003). Telelearning: Distance and telos. International Journal of E-Learning & Distance Education Revue Internationale Du E-Learning Et La Formation à Distance, 17(3), 29–45. Retrieved from https://www.ijede.ca/index.php/jde/article/view/295

Abstract

This article presents telelearning as associated not only with the notion of being far off or distant, but also with the concept of purpose. Networked professional communities focused on the use of ICTs to serve their own purposes. The primary design experiment (Brown, 1992; Collins, 1999) was about bridging the distance between university and schools by creating a virtual community of support and communication. The goal of on-line activity for participants was twofold: learning about and learning with information and communication technologies (ICTs). The teleology and level of completion of this design experiment are investigated by tracing back through the learning artifacts of the communities its utility for participating members (school learners, preservice teachers, inservice teachers, teach¬er educators, and other professional educators). The materials and features of the TeleLearning-PDS (Professional Development School) are presented as evidence of understanding telelearning as distance and telos. Cet article présente le téléapprentissage comme étant associé non seulement à la notion d’être éloigné ou distant, mais aussi au concept de but. Les communautés de professionnels en réseau se sont concentrées sur l’utilisation des TIC pour servir à leurs propres objectifs. Les premiers designs expérientiels (Brown, 1992; Collins, 1999) portaient sur la création d’un rapprochement entre l’université et les écoles en créant une communauté virtuelle de support et de communication. Le but des activités en ligne pour les participants était double: apprendre sur les technologies de l’information et des communications et apprendre par le biais de celles-ci. La téléologie et le niveau de complétion de ce design expérientiel sont étudiés en retraçant, à travers les artéfacts d’apprentissage des communautés, son utilité pour les membres participants (apprenants, étudiants en formation des maîtres, profes¬seurs en service, formateur de formateurs et d’autres éducateurs professionnels). Le matériel et les caractéristiques de l’École de développement professionnel du téléapprentissage (TeleLearning-Professional Development School) sont présentés comme des éléments de compréhension du téléapprentissage comme distance et telos.