Vol. 22 No. 2 (2008)
Research Articles

Revisiting Transactional Distance Theory in a Context of Web-Based High-School Distance Education

Elizabeth Anne Murphy
Memorial University
Bio
Maria Angeles Rodriguez
Memorial University
Bio

Published 2008-02-03

Keywords

  • distance education,
  • transactional distance theory,
  • web-based learning,
  • secondary education

How to Cite

Murphy, E. A., & Rodriguez, M. A. (2008). Revisiting Transactional Distance Theory in a Context of Web-Based High-School Distance Education. International Journal of E-Learning & Distance Education Revue Internationale Du E-Learning Et La Formation à Distance, 22(2). Retrieved from https://www.ijede.ca/index.php/jde/article/view/38

Abstract

The purpose of this paper is to report on a study that provided an opportunity to consider Transactional Distance Theory (TDT) in a current technology context of web-based learning in distance education (DE), high-school classrooms. Data collection relied on semi-structured interviews conducted with 22 e-teachers and managers in Newfoundland and Labrador, Canada. In our context of DE at the high-school level using web-based asynchronous and synchronous technologies, transactional distance (TD) may be described, not only as a separation between the teacher and student, but in the entire community of teachers and learners. Findings are presented in three categories labeled as follows: rapport and community-building; curriculum and teacher-centered tools as barriers and; the role of real-time interaction and engagement. We relate these categories respectively to the TDT concepts of dialogue, structure and learner autonomy. Résumé Le but de cet article est de présenter une étude en lien avec la théorie de la distance transactionnelle (TDT) dans un contexte technologique actuel d’éducation à distance en ligne au secondaire. La collecte des données s’est faite à partir d’entrevues semi-dirigées conduite auprès de treize formateurs en ligne et de sept autres membres du personnel d’une organisation responsable de l’éducation à distance au secondaire à Terre-Neuve et au Labrador, au Canada. Les résultats sont présentés dans trois catégories : relation et construction de la communauté, curriculum et outils centrés sur l’enseignant comme barrières, et rôle des interactions en temps réel et l’engagement. Nous associons respectivement ces catégories aux concepts TDT de dialogue, de structure et d’autonomie de l’apprenant.