Vol. 7 No. 1 (1992)
Research Articles

Formation à distance et téléconférence assistée par ordinateur: Interactivité, quasi-interactivité, ou monologue?

France Henri
Bio

How to Cite

Henri, F. (1992). Formation à distance et téléconférence assistée par ordinateur: Interactivité, quasi-interactivité, ou monologue?. International Journal of E-Learning & Distance Education Revue Internationale Du E-Learning Et La Formation à Distance, 7(1), 5–24. Retrieved from https://www.ijede.ca/index.php/jde/article/view/412

Abstract

The integration of computer assisted teleconferencing (CAT) in distance education bridges students' isolation and overcomes the spatio-temporal constraints of their meeting. According to the literature, this technology brings about an interactive learning process that permits the learners' collective participation in the construction of knowledge. The analysis of a corpus of messages exchanged during a distance education activity demonstrated that the learners adopted a different process, more individual than collective, which does not correspond to the descrition of the learning process through CAT described in the literature. Abstract L'intégration de la téléconférence assistée par ordinateur (T.A.O.) en formation à distance permet de rompre l'isolement et de rassembler les apprenants en dehors de contraintes spatio-temporelles. Selon les écrits, cette technologie générerait un processus d'apprentissage interactif qui amène les apprenants à participer collectivement à la construction des connaissances. L'analyse d'un corpus de messages échangés au cours d'une activité de formation à distance a montré que les apprenants ont adopté un processus d'apprentissage différent, davantage individuel que collectif, qui ne correspond pas aux descriptions du processus d'apprentissage par T.A.O. proposées dans les écrits.