Vol. 23 No. 3 (2009)
FYI

Far Seeing and Far Reaching: How the Promise of a Distance Technology Transformed a Faculty of Education

George H. Buck
University of Alberta, Department of Educational Psychology
Bio

Published 2009-11-14

Keywords

  • distance education,
  • educational technology,
  • teacher education

How to Cite

Buck, G. H. (2009). Far Seeing and Far Reaching: How the Promise of a Distance Technology Transformed a Faculty of Education. International Journal of E-Learning & Distance Education Revue Internationale Du E-Learning Et La Formation à Distance, 23(3), 117–132. Retrieved from https://www.ijede.ca/index.php/jde/article/view/619

Abstract

This article describes and examines an innovative use of television distance learning in the Faculty of Education, University of Alberta, introduced in the early 1960s. Television was considered as a replacement for the traditional demonstration school, and entailed a system where pre-service teachers in the education building could observe activities in nearby schools either live through closed-circuit arrangements, or on early videotape. Antecedent factors contributing to the adoption of this technology are described. The installation, the specifics about equipment, operation, outcomes and effects are described. Consequences and implications of the approach are discussed. De nos jours, lorsque le terme technologie est employé en lien avec l’éducation, celui-ci évoque presque toujours les ordinateurs. Par le passé, toutefois, le terme technologie éducative incluait également d’autres appareils, soit pour diffuser l’information dans une salle de classe, par exemple, le rétroprojecteur, ou pour transmettre de l’information sur une certaine distance, comme c’est le cas avec la radio ou la télévision (Benenson, 2000; Saettler, 1990). Alors que l’importance des ordinateurs dans le cadre de l’éducation et de la vie quotidienne est incontestable, les ordinateurs n’ont pas été la première, ni, selon toute probabilité, seront-ils la dernière technologie qui vienne modifier les pratiques de l’enseignement. Un exemple de comment la promesse d’une technologie d’apprentissage antérieure a modifié au moins un volet de l’éducation se trouve dans l’éducation des enseignants de l’Alberta pendant les années soixante.