Vol. 20 No. 1 (2005)
Research Articles

The Roles of Emerging and Conventional Technologies in Serving Children and Adolescents with Special Needs in Rural and Northern Communities

Judy Roberts
Roberts & Associates

Published 2005-07-25

Keywords

  • special needs,
  • access,
  • rural communities

How to Cite

Roberts, J., O’Sullivan, J., & Howard, J. (2005). The Roles of Emerging and Conventional Technologies in Serving Children and Adolescents with Special Needs in Rural and Northern Communities. International Journal of E-Learning & Distance Education Revue Internationale Du E-Learning Et La Formation à Distance, 20(1), 84–103. Retrieved from https://www.ijede.ca/index.php/jde/article/view/74

Abstract

More than a century of Canadian and international experience and research in open and distance learning indicates that traditional and emerging technologies can be used effectively, alone or in combination, to provide access to services and education for adults and children living in rural and northern communities. However, although there is an emerging literature about children with special needs, technology, and the North, it is at a preliminary stage and is fragmented across many professional communities, one of which is increasingly the field of open and distance learning. Research studies, pilot projects, and written reports need to be expanded and shared as a matter of priority. With appropriate research support and policy review, the promise of digital technologies can be realized to serve children with special needs, their families, teachers, and health care providers who live in rural and northern communities. Plus d’un siècle d’expériences canadienne et internationale et de recherche relatives aux systèmes d’apprentissage ouvert et en ligne nous ont enseigné que les hautes technologies et les technologies traditionnelles peuvent etre utilisées efficacement, seules ou ensemble, pour offrir l’accès aux services et à l’éducation pour les adultes et enfants vivant dans des communautés rurales et du Nord. Cependant, malgré l’existence d’une littérature émergente relative aux enfants ayant des besoins particuliers, à la technologie et au Nord, celle-ci en est encore au stage préliminaire et est éparpillée dans de nombreuses communautés professionnelles, en particulier dans le champ de l’apprentissage ouvert et à distance. Les recherches, projets pilotes et rapports écrits doivent etre développés et partagés prioritairement. Grace au soutien à la recherche et à une révision des politiques appropriées, les potentialités des technologies numériques peuvent etre réalisées, au service des enfants ayant des besoins particuliers, ainsi que leur famille, professeurs et fournisseurs de soins de santé habitant dans les communautés rurales et du Nord.