Vol. 25 No. 3 (2011)
Research Articles

Dual Perspectives on the Contribution of On-Site Facilitators to Teaching Presence in a Blended Learning Environment

Claire de la Varre
University of North Carolina at Chapel Hill
Bio
Julie Keane
University of North Carolina at Chapel Hill
Bio
Matthew J. Irvin
University of North Carolina at Chapel Hill
Bio

Published 2011-11-09

Keywords

  • distance education,
  • blended learning,
  • teaching presence,
  • online learning,
  • on-site facilitator,
  • learning climate
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How to Cite

de la Varre, C., Keane, J., & Irvin, M. J. (2011). Dual Perspectives on the Contribution of On-Site Facilitators to Teaching Presence in a Blended Learning Environment. International Journal of E-Learning & Distance Education Revue Internationale Du E-Learning Et La Formation à Distance, 25(3). Retrieved from https://www.ijede.ca/index.php/jde/article/view/751

Abstract

This study examines online instructors’ views of on-site facilitators’ practices and activities that help high school students taking online courses. A qualitative analysis of end-of-course interview data with online instructors was undertaken. The resultant codes were mapped onto and used to expand the teaching presence element of the Community of Inquiry framework. While classroom-based facilitation mapped onto all three of the teaching presence components, facilitating discourse was the core activity that most on-site facilitators engaged in and setting the climate for learning was the primary responsibility of the facilitator. Additional findings, implications, limitations, and research directions are discussed. Résumé La présente étude se penche sur les pratiques et activités des facilitateurs sur place qui soutiennent les étudiants du niveau secondaire, provenant de milieux ruraux et qui suivent des cours en ligne. Nous comparons les commentaires des enseignants en ligne au sujet des pratiques de facilitateur avec ceux formulés par les facilitateurs au sujet de leurs propres pratiques et activités. Une analyse qualitative des données issues des entrevues de fin de cours menées auprès des enseignants et des facilitateurs a été réalisée. Les codes qui en découlent ont été appliqués à la composante présence enseignante du cadre de référence sur le Community of Inquiry et utilisés pour l’élargir. Les perceptions des formateurs en ligne étaient à l’effet que l’activité centrale réalisée par la plupart des facilitateurs était le dialogue facilitant, alors que leur responsabilité première est de créer un climat propice à l’apprentissage. Toutefois, les facilitateurs ont indiqué qu’ils réalisaient des activités de formation directe et de conception pédagogique, en plus de celles liées au dialogue facilitant. L’article discute également des autres résultats, implications, limitations et avenues de recherche.