Vol. 25 No. 3 (2011)
Research Articles

Designing a Professional Practice Doctoral Degree in Educational Technology: Signature Pedagogies, Implications and Recommendations

Kara Dawson
University of Florida
Bio
Cathy Cavanaugh
University of Florida
Bio
Christopher Sessums
University of Florida
Bio
Erik W. Black
University of Florida
Bio
Swapna Kumar
University of Florida
Bio

Published 2011-12-20

Keywords

  • professional practice,
  • doctoral education,
  • educational technology,
  • online programs

How to Cite

Dawson, K., Cavanaugh, C., Sessums, C., Black, E. W., & Kumar, S. (2011). Designing a Professional Practice Doctoral Degree in Educational Technology: Signature Pedagogies, Implications and Recommendations. International Journal of E-Learning & Distance Education Revue Internationale Du E-Learning Et La Formation à Distance, 25(3). Retrieved from https://www.ijede.ca/index.php/jde/article/view/767

Abstract

In this article we outline the three dimensions of signature pedagogy guiding the design of our professional practice doctoral degree in Educational Technology. This program was developed based on our experiences with the Carnegie Initiative on the Education Doctorate and work with many students for whom the Ph.D. was not an exact match with their career goals. We also share preliminary data related to program effectiveness and provide recommendation for others interesting in designing professional practice programs. Through this work we have come to believe Educational Technology is a discipline ripe with potential to meet the needs of scholars and professional practitioners through terminal degree programs differentiated based on career goals and contexts. Résumé Dans cet article, nous décrivons les trois dimensions de la didactique appliquée, dit signature pedagogy en anglais ayant guidé la conception de notre programme de doctorat professionnel en technologie éducative. Ce programme a été élaboré à partir de nos expériences réalisées dans le cadre de la Carnegie Initiative on the Education Doctorate et du travail effectué avec de nombreux étudiants pour qui le diplôme doctoral traditionnel―axé sur une carrière académique―ne correspondait pas à leurs objectifs de carrière. Nous partageons aussi des résultats préliminaires en lien avec l’efficacité des programmes et fournissons des conseils pour ceux qui s’intéressent à la conception de programmes de type professionnel. Par ces travaux, nous en sommes venus à croire que la technologie éducative est une discipline qui déborde de potentiel pour répondre aux besoins des chercheurs académiques et des praticiens professionnels par l’élaboration de programmes doctoraux qui se différencient selon les objectifs de carrière et les contextes.