Vol. 20 No. 2 (2005)
Research Articles

Online Discussion as a Mechanism of Conceptual Change Among Mathematics and Science Teachers

Jennifer L. Luebeck
Montana State University
Lawrence R. Bice
Clarke College

Published 2005-10-01

Keywords

  • online learning,
  • discourse analysis

How to Cite

Luebeck, J. L., & Bice, L. R. (2005). Online Discussion as a Mechanism of Conceptual Change Among Mathematics and Science Teachers. International Journal of E-Learning & Distance Education Revue Internationale Du E-Learning Et La Formation à Distance, 20(2), 21–39. Retrieved from https://www.ijede.ca/index.php/jde/article/view/81

Abstract

This study examines the extent to which conceptual change is stimulated and achieved through online discussion in the context of an online graduate course. Transcripts of discussions among 15 graduate students studying assessment issues in mathematics and science education were analyzed using an interaction analysis model developed to assess knowledge construction and conceptual change in the context of an online debate. Although evidence of authentic conceptual change was limited, significant cognitive activity supporting conceptual change was identified. We offer observations about course characteristics that contributed to conceptual change, discuss the limitations of applying an existing content analysis model to a new context, and suggest further research focusing on mathematical discourse and scientific inquiry in the online environment. Cette étude examine jusqu’à quel point un changement conceptuel est stimulé et réalisé à travers une discussion en ligne dans le contexte d’un cours de deuxième cycle en ligne. Les transcriptions des discussions entre quinze étudiants gradués étudiant l’évaluation en mathématique et en sciences de l’éducation ont été analysées grace à un modèle d’analyse de l’interaction développé pour mesurer la construction de connaissance et le changement conceptuel dans le contexte d’un débat en ligne. Malgré le fait que les preuves qu’un changement conceptuel authentique se soit produit sont limitées, une activité cognitive significative supportant le changement conceptuel a été identifiée. Des observations sont présentées sur les caractéristiques d’un cours contribuant au changement conceptuel, de meme qu’une discussion sur les limites de l’application d’un modèle d’analyse de contenu dans un nouveau contexte. Des suggestions sont faites pour de nouvelles études centrées sur le discours en mathématique et en recherche scientifique dans les environnements en ligne.